Studia licencjackie, dzienne - II rok
CHOROBY WEWNĘTRZNE I PIELĘGNIARSTWO INTERNISTYCZNE
Moduł Diagnostyka laboratoryjna 2025/26
Osoba odpowiedzialna za dydaktykę: mgr Monika Paskudzka
Godziny przyjęć: uzgadniane na bieżąco w sekretariacie.
Wszystkie informacje przeznaczone dla studentów zamieszczane są na tablicy ogłoszeń oraz na stronie internetowej Zakładu na bieżąco.
Roczny wymiar zajęć:
Wykłady 10 godz. 5 x 2 godz
Seminaria 10 godz. 5 x 2 godz
Seminaria odbywają się w salach dydaktycznych Zakładu Medycyny Laboratoryjnej (niski parter, Banacha 1a, blok C).
Cel nauczania przedmiotu:
Dostarczenie wiedzy o możliwościach wykorzystania parametrów laboratoryjnych w ocenie stanu klinicznego pacjenta z uwzględnieniem przygotowania do samodzielnego wykonywania wybranych badań laboratoryjnych przewidzianych do wykonywania w miejscu pobytu pacjenta oraz zdobycie podstawowych umiejętności współpracy pielęgniarki z medycznym laboratorium diagnostycznym
Cele szczegółowe:
- Zapoznanie się z rolą diagnostyki laboratoryjnej w medycynie klinicznej, diagnostyce narządowej i znaczeniem badań laboratoryjnych w ochronie zdrowia i profilaktyce chorób cywilizacyjnych.
- Nabycie umiejętności interpretacji wyników badań laboratoryjnych
- Nabycie umiejętności oceny przydatności diagnostycznej badań laboratoryjnych
- Zapoznanie się z interferencjami wpływającymi na wynik badań laboratoryjnych, ze szczególnym uwzględnieniem fazy przedanalitycznej
- Zapoznanie się z rolą badań laboratoryjnych w diagnozowaniu i monitorowaniu stanów nagłych, sepsy, zatruć i stanów zapalnych
- Zapoznanie się z podstawowymi badaniami laboratoryjnymi dla celów transfuzjologii
- Nabycie umiejętności interpretacji podstawowych badań wirusologicznych
- Zapoznanie się z zasadami badań POCT
- Opanowanie zasad współpracy obsady pielęgniarskiej z laboratorium medycznym
- Zapoznanie się z rodzajami materiałów do badań, grupami badań, zasadami organizacji laboratorium, ze szczególnym uwzględnieniem obiegu próbek i systemem wydawania wyników
Pielęgniarstwo I stopnia II rok | ||||||
Studia licencjackie, dzienne - II rok 2025-26 | ||||||
SEMINARIA | ||||||
grupa 8 | Data |
2025-10-06 --> 2025-10-08 (9:30-11:00) |
2025-10-07 | 2025-10-08 | 2025-10-09 | 2025-10-10 |
Godzina | 8:00-9:30 | |||||
Nr ćw. | 1 | 2 | 4 | 3 | 5 | |
Osoba prow | MP | MP | ML | MI | MI | |
Sala | 24D | |||||
grupa 7 | Data | 2025-10-13 | 2025-10-14 | 2025-10-15 | 2025-10-16 | 2025-10-17 |
Godzina | 8:00-9:30 | |||||
Nr ćw | 1 | 2 | 3 | 5 | 4 | |
Osoba prow | MP | MI | MI | MP | ML | |
Sala | 24D | |||||
grupa 5 | Data | 2025-10-20 | 2025-10-21 | 2025-10-22 | 2025-10-23 | 2025-10-24 |
Godzina | 8:00-9:30 | |||||
Nr ćw | 1 | 3 | 2 | 4 | 5 | |
Osoba prow | MP | MI | MP | ML | MP | |
Sala | 24D | |||||
grupa 11 | Data | 2025-10-27 | 2025-10-28 | 2025-10-29 | 2025-10-30 | 2025-10-31 |
Godzina | 8:00-9:30 | |||||
Nr ćw | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
Osoba prow | MP | MI | MI | ML | MI | |
Sala | 24D | |||||
grupa 12 | Data | 2025-11-03 | 2025-11-04 | 2025-11-05 | 2025-11-06 | 2025-11-07 |
Godzina | 8:00-9:30 | |||||
Nr ćw | 1 | 2 | 3 | 5 | 4 | |
Osoba prow | WZ | WZ | MI | MP | ML | |
Sala | 24D | |||||
grupa 3 | Data | 2025-11-10 | 2025-11-11 | 2025-11-12 | 2025-11-13 | 2025-11-14 |
Godzina | 8:00-9:30 | |||||
Nr ćw | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
Osoba prow | WZ | WZ | MI | ML | MP | |
Sala | 24D | |||||
grupa 4 | Data | 2025-11-17 | 2025-11-18 | 2025-11-19 | 2025-11-20 | 2025-11-21 |
Godzina | 8:00-9:30 | |||||
Nr ćw | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
Osoba prow | WZ | WZ | MI | ML | MP | |
Sala | 24D | |||||
grupa 9 | Data | 2025-11-24 | 2025-11-25 | 2025-11-26 | 2025-11-27 | 2025-11-28 |
Godzina | 8:00-9:30 | |||||
Nr ćw | 1 | 2 | 3 | 5 | 4 | |
Osoba prow | WZ | WZ | MI | MP | ML | |
Sala | 24D | |||||
grupa 10 | Data | 2025-12-01 | 2025-12-02 | 2025-12-03 | 2025-12-04 | 2025-12-05 |
Godzina | 8:00-9:30 | |||||
Nr ćw | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
Osoba prow | WZ | WZ | MI | ML | MP | |
Sala | 24D | |||||
grupa 1 | Data | 2026-01-05 | 2026-01-06 | 2026-01-07 | 2026-01-08 | 2026-01-09 |
Godzina | 8:00-9:30 | |||||
Nr ćw | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
Osoba prow | WZ | WZ | MI | ML | MP | |
Sala | 24D | |||||
grupa 2 | Data | 2026-01-12 | 2026-01-13 | 2026-01-14 | 2026-01-15 | 2026-01-16 |
Godzina | 8:00-9:30 | |||||
Nr ćw | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
Osoba prow | WZ | WZ | MI | ML | MP | |
Sala | 24D | |||||
grupa 6 | Data | 2026-01-19 | 2026-01-20 | 2026-01-21 | 2026-01-22 | 2026-01-23 |
Godzina | 8:00-9:30 | |||||
Nr ćw | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
Osoba prow | WZ | WZ | MI | ML | MP | |
Sala | 24D | |||||
Program:
Tematy wykładów:
- Pojęcie diagnostyki laboratoryjnej i jej rola w diagnostyce narządowej. Diagnostyka laboratoryjna jako część medycyny laboratoryjnej. Diagnostyka laboratoryjna jako część medycyny klinicznej. Udział diagnostyki laboratoryjnej w rozpoznawaniu i postępowaniu medycznym w chorobach narządowych, układowych i ogólnoustrojowych. Badania laboratoryjne w ochronie zdrowia i profilaktyce chorób cywilizacyjnych. mgr Monika Paskudzka
- Wartość diagnostyczna wyniku badania laboratoryjnego, formy przedstawiania wyników i podstawy ich interpretacji z uwzględnieniem wieku. Znaczenie czułości i swoistości diagnostycznej wyniku w odniesieniu do stanu zdrowia. Czynniki poza laboratoryjne wpływające na jakość wyniku badania laboratoryjnego. Wpływ leków na wynik badania laboratoryjnego. Podstawowe przyczyny różnic w zasadach interpretacji wyniku u noworodków, dorosłych i osób w podeszłym wieku. mgr Monika Paskudzka
- Badania laboratoryjne w stanach nagłych. Rola badań laboratoryjnych w zawale mięśnia sercowego. Rola badań laboratoryjnych w diagnostyce stanu zapalnego i sepsy w tym OB, leukocytozy, CRP i PCT. Możliwości diagnostyki laboratoryjnej w zatruciach. dr Marzena Iwanowska
- Podstawowe badania laboratoryjne dla celów transfuzjologii. Zasady oznaczania grup krwi, Zasady doboru krwi do toczenia. Zasady wykonywania próby zgodności serologicznej. Zasady dokumentacji obowiązujące pielęgniarki w zakresie gospodarowania krwią /księgi transfuzjologiczne. mgr Małgorzata Pamięta
- Badania specjalistyczne ze szczególnym uwzględnieniem HBV, HCV, HIV. Zakres badań podstawowych i specjalistycznych. Markery laboratoryjne zakażeń wirusami HBV, HCV, HIV. Pojęcie „test przesiewowy” i „test potwierdzenia”. Zasady zlecania - dr Marzena Iwanowska
Tematy seminariów:
- Zasady współpracy obsady pielęgniarskiej z laboratorium medycznym. Materiał do badań, grupy badań. Pojęcie zakresu wartości prawidłowych oraz wartości krytycznych. Zapoznanie się z zasadami organizacji laboratorium, zasadami przyjmowania próbek, obiegiem próbek, systemem wydawania wyników. Zapoznanie się z zasadami działania laboratoryjnego systemu informatycznego /LIS/ i jego współpracy ze szpitalnym systemem informatycznym /HIS/ - mgr Monika Paskudzka, mgr Weronika Ziemian
- Wpływ etapu przygotowania pacjenta i pobierania próbek na jakość wyniku badania laboratoryjnego. Zasady i cele przygotowania pacjentów do badań laboratoryjnych. Znaczenie systemu użytego do pobierania krwi żylnej i kapilarnej /systemy strzykawko – probówkowe, podciśnieniowe, kapilary. Zasady pobierania innych niż krew materiałów /mocz, kał, plwocina, ślina/. Zasady znakowania i identyfikacji próbek. Przechowywanie i transport próbek. mgr Monika Paskudzka, mgr Weronika Ziemian
- Rola analizy parametrów krytycznych z uwzględnieniem badań gazometrycznych, podstawowych elektrolitów, glukozy. Pobieranie próbek krwi do badań gazometrycznych. Interpretacja wyników oznaczeń parametrów krytycznych /gazometria, elektrolity, glukoza/ - dr Marzena Iwanowska
- Podstawy badań z zakresu hematologii i układu krzepnięcia. Interpretacja wyniku morfologii krwi. Interpretacja wyniku badania podstawowych parametrów układu krzepnięcia. mgr Michalina Lulek
- Oznaczenia zdecentralizowane oparte o tzw. szybkie testy /paski do badania moczu, próba ciążowa, krew utajona w kale, testy do wykrywania narkotyków w moczu/. Zasada testów immunochromatograficznych. Pomiary stężenia glukozy w przy pomocy glukometrów. Wymagania jakościowe stawiane glukometrom. Diagnostyka POCT. mgr Monika Paskudzka
UWAGA ! Na zajęciach obowiązuje fartuch ochronny oraz zmiana obuwia.
Formy kontroli i ocena wyników nauczania
Pisemne zaliczenie seminariów kończące zajęcia, test 20 pytań, jednokrotnego wyboru.
Literatura obowiązkowa:
- Diagnostyka laboratoryjna w pielęgniarstwie i położnictwie. O. Ciepiela, PZWL Wydawnictwo Lekarskie, 2021
Literatura zalecana:
- Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej. A. Dembińska-Kieć, Solnica B, J. Naskalski Edra Urban & Partner, 2017, Wydanie: IV
- Próbki: od pacjenta do laboratorium. W.G. Guder, S. Narayan, H. Wisser, B. Zawta, Medpharm, Wrocław 2012, wyd.2
- Diagnostyka laboratoryjna. Bogdan Solnica, PZWL Wydawnictwo Lekarskie, 2019, wyd.2