Rok akademicki 2024/2025, semestr letni
Osoba odpowiedzialna za dydaktykę: dr Marzena Iwanowska
Godziny przyjęć studentów uzgadniane na bieżąco w sekretariacie.
Wszystkie informacje przeznaczone dla studentów zamieszczane są na tablicy ogłoszeń na bieżąco.
Zajęcia obejmują 60 godzin, w tym: wykłady 15, seminaria 10, ćwiczenia 30 ECTS = 5.
Seminaria i ćwiczenia - sale ćwiczeniowe Zakładu Medycyny Laboratoryjnej, ul. Banacha 1a
Wykłady – środa, sala 3.39, Uniwersyteckie Centrum Stomatologii 14:15-15:45
Forma zaliczenia przedmiotu: Egzamin pisemny w sesji letniej
Celem nauczania Analityki ogólnej jest:
- Zapoznanie się z podstawowymi technikami, stosowanymi w badaniach z zakresu analityki ogólnej.
- Poznanie czynników wpływających na jakość wyników badań laboratoryjnych.
- Zapoznanie się z zasadami pracy w rutynowym laboratorium medycznym.
- Zapoznanie się z zastosowaniem technik analitycznych w medycznym laboratorium diagnostycznym.
- Nabycie umiejętności samodzielnego wykonania i interpretacji wyników badania ogólnego moczu.
- Nabycie umiejętności samodzielnego wykonania i interpretacji wyników badania płynu mózgowo-rdzeniowego.
- Nabycie umiejętności samodzielnego wykonania i interpretacji wyników badania ogólnego płynów z jam ciała człowieka.
- Nabycie umiejętności bezpiecznej pracy w laboratorium.
Ćwiczenia Analityka ogólna 2024/25 | ||||||||||||
Gr 1 | Data | 20.02.2025 | 27.02.2025 | 06.03.2025 | 08.05.2025 | 15.05.2025 | 22.05.2025 | 29.05.2025 | Gr 1a | |||
Godzina | 8:30-11 | 10:45-13-15 | 8:30-11 | |||||||||
Ćwiczenie | 1 | 10 | 7 | 8 | 4 | 6 | 9 | |||||
MI | OK | MI | OK | MI | AW | AW | ||||||
Gr 1b | ||||||||||||
Gr 2 | Data | 19,02 | 26,02 | 5,03 | 7,05 | 14,05 | 21,05 | 28,05 | Gr 2a | |||
Godzina | 8:30-11 | |||||||||||
Ćwiczenie | 1 | 10 | 7 | 8 | 4 | 6 | 9 | |||||
MI | OK | MI | OK | MI | AW | AW | ||||||
Gr 2b | ||||||||||||
Gr 3 | Data | 21.02.2025 | 28.02.2025 | 07.03.2025 | 09.05.2025 | 16.05.2025 | 23.05.2025 | 30.05.2025 | Gr 3a | |||
Godzina | 8:30-11 | 14-16:30 | ||||||||||
Ćwiczenie | 1 | 10 | 7 | 8 | 4 | 6 | 9 | |||||
MI | OK | MI | OK | MI | AW | AW | ||||||
Gr 3b | ||||||||||||
Gr 4a | ||||||||||||
Gr 4 | Data | 18.02.2025 | 25.02.2025 | 04.03.2025 | 14.05.2025 | 20.05.2025 | 21.05.2025 | 27.05.2025 | ||||
Godzina | 8:30-11 | 14:00-16:30 | 8:30-11 | 14-16:30 | 8:30-11 | |||||||
Ćwiczenie | 1 | 10 | 7 | 4 | 8 | 6 | 9 | |||||
MI | OK | MI | MI | OK | AW | AW | ||||||
Gr 4b | ||||||||||||
Gr 5a | ||||||||||||
Gr 5 | Data | 20.02.2025 | 27.02.2025 | 06.03.2025 | 08.05.2025 | 16.05.2025 | 22.05.2025 | 29.05.2025 | ||||
Godzina | 11:15-13:45 | 14-17:30 | 11:30-14 | |||||||||
Ćwiczenie | 1 | 10 | 7 | 8 | 4 | 6 | 9 | |||||
MI | OK | MI | OK | MI | AW | AW | ||||||
Gr 5b | ||||||||||||
Gr 6a | ||||||||||||
Gr 6 | Data | 21.02.2025 | 28.02.2025 | 07.03.2025 | 09.05.2025 | 15.05.2025 | 23.05.2025 | 30.05.2025 | ||||
Godzina | 11:15-13:45 | 11:30-14 | 8:30-11 | |||||||||
Ćwiczenie | 1 | 10 | 7 | 8 | 4 | 6 | 9 | |||||
MI | OK | MI | OK | MI | AW | AW | ||||||
Gr 6b | ||||||||||||
seminaria | ||||||||||||
Gr I | Data | 24.02.2025 | 03.03.2025 | 10.03.2025 | 17.03.2025 | 24.03.2025 | ||||||
Godzina | 8:30 - 10:00 | |||||||||||
Sem | 3 | 2 | 1 | 5 | 4 | |||||||
Osoba prowadz | MI | OK | MI | AW | OC | |||||||
Sala | 24D | |||||||||||
Gr II | Data | 24.02.2025 | 03.03.2025 | 10.03.2025 | 17.03.2025 | 24.03.2025 | ||||||
Godzina | 10:30- 12:00 | |||||||||||
Sem | 3 | 2 | 1 | 5 | 4 | |||||||
Osoba prowadz | MI | OK | MI | AW | OC | |||||||
Sala | 24D | |||||||||||
Gr III | Data | 24.02.2025 | 03.03.2025 | 10.03.2025 | 17.03.2025 | 24.03.2025 | ||||||
Godzina | 12:30 - 14:00 | |||||||||||
Sem | 3 | 2 | 1 | 5 | 4 | |||||||
Osoba prowadz | MI | OK | MI | AW | OC | |||||||
Sala | 24D | |||||||||||
Wykłady | ||||||||||||
Data | 19,02 | 26.02.2025 | 05.03.2025 | 12.03.2025 | 19.03.2025 | 26.03.2025 | 02.04.2025 | 09.04.2025 | ||||
Godz | 14:15 - 15:45 | |||||||||||
Wykład | 4 | 5 | 2 | 3 | 6 | 1 | 7 | 8 | ||||
Osoba prowadząca | MI | MI | AW | AW | AW | MP | OK | MP | ||||
Sala | UCS sala 3.39 |
Tematy zajęć z Analityki ogólnej II rok Analityki Medycznej | |
Wykład 1 | Czynniki stanowiące zagrożenie w laboratorium. Podstawowe zasady bezpiecznej pracy w laboratorium, postępowanie po ekspozycyjne przedlekarskie. Podstawowe pojęcia dotyczące kontroli jakości wyników badań laboratoryjnych. MP |
Wykład 2 | Badanie płynu mózgowo-rdzeniowego. AW |
Wykład 3 | Badanie płynów z jam ciała. AW |
Wykład 4 | Mocz jako materiał do badań laboratoryjnych MI |
Wykład 5 | Rola badania moczu w profilaktyce, diagnostyce i monitorowaniu postępowania medycznego. MI |
Wykład 6 | Ocena ilościowa elementów morfotycznych krwi, PMR, płynów z jam ciała za pomocą kamer hematologicznych Burkera i Fuchsa-Rosenthala. Technologia pomiarowa w analizatorach zautomatyzowanych. AW |
Wykład 7 | Badanie ogólne kału. Kierunki badania kału. Badanie na obecność krwi utajonej. Zasada przeprowadzenia badania. Interpretacja wyników badania. Sonda żołądkowa i dwunastnicza. Wskazania i przeciwwskazania do zgłębnikowania żołądka i dwunastnicy. Przygotowanie pacjenta do zgłębnikowania żołądka i dwunastnicy. Badanie czynności wydzielniczej żołądka - badanie pH, kwaśności miareczkowej i obliczenie wartości BAO, MAO i PAO. Interpretacja wyników badania. Badanie soku żołądkowego (cechy fizyczne, chemiczne, skład mikroskopowy). Metody badania motoryki dróg żółciowych i pęcherzyka żółciowego, próba z cholecystokininą. Analiza kamieni żółciowych i moczowych. BAL. Badanie plwociny. Badanie kamieni. OK |
Wykład 8 | Cytomorfologia ginekologiczna. Przygotowanie wymazów ginekologicznych. Podstawowe cechy normalnych i patologicznych komórek zawartych w wymazie ginekologicznym. Płyn owodniowy. Metody pobierania składników płynu owodniowego. Badania biochemiczne i morfologiczne płynu owodniowego. OK |
Seminarium 1 | Techniki znajdujące zastosowanie w rutynowym medycznym laboratorium diagnostycznym ze szczególnym uwzględnieniem automatyzacji badań z zakresu analityki ogólnej. Podstawy prowadzenia kontroli wewnątrzlaboratoryjnej. MI |
Seminarium 2 | Zasady przygotowania pacjenta do badań laboratoryjnych. Zasady znakowania i identyfikacji próbek. Przechowywanie i transport próbek. OK |
Seminarium 3 | Metody wykorzystywane w badaniu ogólnym moczu. Wpływ interferencji na wyniki badania moczu. Dobowa zbiórka moczu. MI |
Seminarium 4 | Badanie nasienia. Podstawowe parametry ejakulatu, badania morfologiczne. Badania biochemiczne. OC |
Seminarium 5 | Płyn stawowy. Metody pobierania płynu stawowego. Kierunki badania płynu stawowego. Skład chemiczny płynu stawowego. Elementy morfotyczne występujące w płynie stawowym i metody ich badania. AW |
Ćwiczenie 1 | Badanie ogólne moczu ze szczególnym uwzględnieniem standaryzacji badania osadu moczu. MI |
Ćwiczenie 2 | Zajęcia praktyczne z badania moczu ze szczególnym uwzględnieniem roli pasków testowych. Znaczenie kliniczne wykrywania narkotyków i leków w moczu za pomocą testów paskowych. ZAJĘCIA W PODGRUPACH MI |
Ćwiczenie 3 | Badanie ogólne moczu ze szczególnym uwzględnieniem mikroskopowej oceny osadu. Metody barwienia osadu moczu. ZAJĘCIA W PODGRUPACH MI |
Ćwiczenie 4 | Badanie ogólne moczu ze szczególnym uwzględnieniem mikroskopowej oceny osadu. Badanie ogólne płynu mózgowo-rdzeniowego. MI |
Ćwiczenie 5 | Zajęcia praktyczne z badania płynu mózgowo-rdzeniowego. ZAJĘCIA W PODGRUPACH AW |
Ćwiczenie 6 | Zajęcia praktyczne z badania płynów ustrojowych. Rola badania płynów z jam ciała. Pojęcia przesięku i wysięku. Metody ich różnicowania. AW |
Ćwiczenie 7 | Ocena jakościowa i ilościowa moczu i płynu mózgowo-rdzeniowego. Interpretacja wyniku MI |
Ćwiczenie 8 | Rola badania kału w różnych patologiach klinicznych. Inny materiał biologiczny (kamienie, ślina, łzy, włosy, nasienie). Badanie kału: makroskopowe, mikroskopowe (wykrywanie skrobi, tłuszczu, włókien mięsnych), chemiczne (wykrywanie barwników żółciowych, chymotrypsyny, krwi utajonej). Zajęcia praktyczne z badania kału. OK |
Ćwiczenie 9 | Badanie płynu z jamy ciała ze szczególnym uwzględnieniem cytozy. AW |
Ćwiczenie 10 | Wartości odniesienia i ich znaczenie w interpretacji wyniku. Wpływ wybranych czynników osobniczych na wynik badania laboratoryjnego /zmienność osobnicza, wiek, płeć, rytmy biologiczne/. Wpływ wybranych czynników zewnętrznych na wynik oznaczenia laboratoryjnego /pożywienie, aktywność fizyczna, używki głodzenie/, Standardy przy pobieraniu materiału do badań laboratoryjnych. Czynniki przed analityczne wpływające na wynik badania. Analiza stopnia hemolizy w próbce. Interferencje. Rola i rodzaje antykoagulantów. Obieg materiału i zasady dokumentacji ze szczególnym uwzględnieniem etapu przygotowania próbek do badania (wirowanie, sedymentacja). Wizyta w laboratorium. OK |
Metody organizacji pracy:
Studenci pracują samodzielnie, wykonując praktycznie zadania przewidziane programem.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest udział we wszystkich zajęciach zaliczenie kolokwiów, egzaminu praktycznego oraz egzaminu pisemnego.
Formy kontroli i ocena wyników nauczania:
Zaliczenie wykładów.
Cząstkowe zaliczenia praktyczne i teoretyczne.
Egzamin praktyczny i teoretyczny.
Literatura obowiązkowa:
- Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej. A. Dembińska-Kieć, J. Naskalski wyd. 3
- Próbki: od pacjenta do laboratorium. W.G. Guder, S. Narayan, H. Wisser, B. Zawta
- Wydzieliny człowieka. M. Uszyński, K. Worowski
- Dostępne atlasy moczu
Literatura zalecana:
- Diagnostyka laboratoryjna. B. Neumeister, I. Besenthal, H. Liebich
- Diagnostyka laboratoryjna t. 1 i 2. N.A. Brunzel
- Interpretacja badań laboratoryjnych. J. Wallach
- Dostarczane na zajęciach bieżące publikacje